يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۲۵۶
تاریخ انتشار : ۳۶ : ۱۷ - ۱۳ آبان ۱۴۰۲

به گزارش دیباچه؛ امیر حسین طائی آهنگساز و خواننده معتقد است: آنچه که در بهره گیری از موسیقی های تلفیقی برای ساخت فضای موسیقایی آثار نمایشی مهم تلقی میشود آن است که یک آهنگساز به حد و مرز بهره گیری از سبک های مختلف توجه کافی و وافی داشته باشد. همچنین او میگوید: توجه و اهمیت در انتخاب موتیف ( واحد موسیقایی کوچک) به نوبه خود می‌تواند مقوله اثر گذاری در جذابیت های قصه‌های یک اثر نمایشی داشته باشد.

  انتخاب واحد موسیقایی مناسب برای تولید موسیقی آثار نمایشی می‌تواند تأثیر قصه را چندین برابر کند!

امیر حسین طائی نوازنده ویولن و خواننده در گفتگو با دیباچه پیرامون اینکه موسیقی یک اثر سینمایی و یا تلویزیونی به صورت مطلوب روی کار بشیند و در وهله اول برای خود شما به عنوان آهنگساز باور پذیر شود و سپس به دل مخاطب بنشیند چه تمهیداتی به کار می برید، گفت:  به نظر من مهمترین عنصر، انتخاب و خلق موتیف ( واحد موسیقایی کوچک) مناسبی است که بتواند فضای دقیق تصویر را ایجاد و بتواند داستان را بخوبی روایت کند. موتیف مناسب برای آثار موسیقی فیلم یا تلویزیونی میتواند تأثیر قصه را چندین برابر کند و در نهایت در احساسات مخاطب نفوذ کند. در مراحل بعد، پس از خلق موتیف مناسب، با تکنیکهای آهنگسازی موومان و اپیزودهای مختلف روایت خلق و بسط و گسترش داده میشوند. همچنین میتوان با ارکستراسیون و رنگ آمیزی مناسب تاثیرگذاری موسیقی در مخاطب را چندین برابر و قسمتهای مختلف اثر را روایت نمود. 

این خواننده جوان موسیقی کشور در خصوص اینکه برای ساخت موسیقی یک مجموعه به عنوان آهنگساز، فکر می کنید ساخت موسیقی بهتر است همزمان با آغاز فیلمبرداری شروع شود و یا آهنگساز برای تسلط بیشتر در ساخت آهنگ نیازمند است مدتی روی فیلمنامه تمرکز داشته باشد، بیان کرد:  ممکن است آهنگسازان مختلف روش های متفاوتی داشته باشند. بنده شخصا همانطور که خدمتتون عرض کردم سعی میکنم بیشتر تمرکز را در خلق موتیف مناسب داستان داشته باشم. برای رسیدن به موتیف مناسب می‌بایست به قصه اشراف کامل داشت و این اشراف می تواند همزمان با آغاز فیلمبرداری و یا از طریق مطالعه فیلم نامه بدست آید. 

وی اظهار داشت: مهمترین چالش در موسیقی یک اثر را می توان در تنوع قصه ها و ماجراهای اثر نمایشی دانست، چرا که توجه به این‌ امر از جذابیت های خلق یک اثر موسیقایی برای یک اثر نمایشی است.

طائی پیرامون این سوال که تلفیق چند سبک موسیقی چقدر می تواند در جذابیت آن موسیقی بویژه برای موسیقی فیلم و سریال ها سهیم باشد، افزود: شاید تلفیق همیشه بتواند جزو یکی از عناصر ایجاد جذابیت باشد. اما به نظر من انتخاب حد و مرز آن بسیار حائز اهمیت است چرا که زمان، جغرافیا، فرهنگ و تاریخ نقش مهمی در انتخاب سبک موسیقی اثر تصویری و روایتی است. از طرفی نمیتوان هیچ محدودیتی برای زیباترشدن اثر در نظر گرفت،  حتی استفاده از چندین سبک، در عین حال باید به فرم هم توجه داشت که این کار به اثر ضربه نزند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر در حال کار روی یک پروژه موسیقی بین المللی هستم. همزمان آثاری در سبک‌های متفاوت و مختلف آماده انتشار دارم که بزودی در اختیار مخاطبان قرار خواهند گرفت.

گفت و گو از : دینا محمدی

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳